Header

Header
Assalamualaikum dan Selamat Datang,

Laman web ini diwujudkan untuk membantu masyarakat bagi mendapatkan maklumat mengenai pelan Takaful yang terbaik di Malaysia dan peluang menambah pendapatan melalui Perniagaan/Kerjaya Takaful.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

PELAN TAKAFUL


Pelan Takaful adalah pelan yang memberi perlindungan disamping pelaburan yang diluluskan Syariah.

Antara manfaat-manfaat yang disediakan ialah:
Pilihan Kad Perubatan untuk 100% coverage
Pilihan Kad Perubatan untuk coverage jangkamasa pendek atau panjang
Pilihan Kad Perubatan untuk Tiada Limit Tahunan & Tiada Limit Seumur Hidup
Pilihan untuk menaikkan Limit Tahunan (minimum Tambahan 1 Juta)
Limit tambahan untuk penyakit Kanser, Serangan Jantung & Kerosakan Buah Pinggang
Limit tambahan untuk Organ Transplant
Pampasan jika berlaku kematian keatas perserta atau lumpuh sepenuhnya.
Pampasan jika peserta menghidap salah satu dari 43 penyakit kritikal
Perlindungan kemalangan di mana sejumlah pampasan akan diberikan jika berlaku kemalangan
Pampasan kematian kemalangan di mana pampasan 200% akan diberikan jika berlaku kematian kemalangan biasa, pampasan 300% akan diberikan jika berlaku kematian kemalangan di dalam kenderaan/bangunan awam dan pampasan 400% akan diberikan jika berlaku kematian kemalangan di luar negara
Pengecualian caruman atau caruman akan dibayar syarikat jika menghidap salah satu dari 43 penyakit kritikal atau lumpuh sepenuhnya
Pengecualian caruman atau caruman akan dibayar syarikat bagi polisi anak2 jika parent meninggal atau menghidap salah satu dari 43 penyakit kritikal atau lumpuh sepenuhnya
Elaun Rawatan untuk Chemotheraphy, Radiotheraphy, Kidney Dialysis & Heart-Attack Follow Up Care
Elaun Wad Hospital Kerajaan
Pelan Perlaburan & Persaraan
Pelan Khas Perlindungan Wanita
Pelan Khas Kanser (coverage dari peringkat awal)
Perlindungan Berganda dan Simpanan Umrah dan Haji
Mortgage Life (MLTT)
Replacement of Income
HIBAH Takaful
Pengecualian Cukai sehingga RM 10 ribu
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya dah ada company punye insurans & medical card, tak perlulah saya ambik personal punyer...


Alasan ini mmg dah biasa kita dengar tapi apakah kesannye kepada anda & keluarga anda. Hayati lah cerita di bawah ini berkenaan pengalaman seorang rakan agent bersama prospek nyer. Diharap kita dapat bersama-sama mengambil ikhtibar.

Okay, ini cerita saya tentang orang yang taknak ambil personal takaful/medical card sebab terlalu selesa dengan coverage yang company bagi.

1. Hari Rabu baru ni, saya dapat satu phone call dari seorang prospect perempuan yang dapat flyers saya dari booth promosi di Jusco Alpha Angle.

2. Dia kata nak ambil medical card untuk suami dan dia kata dia boleh bayar maximum RM4,000.00 setahun.

3. Saya kata boleh je nak ambilkan untuk suami. Kalau suami sihat dan takde masalah kesihatan, dalam 2 weeks policy boleh approve dan siap.

4. Lepas tu baru prospect tu gitau yang suami dia sebenarnya ada leukemia stage 3. Ramai yang taktau bahawa leukemia juga adalah cancer. Dia nak ambil medical card sebab treatment cost mahal sangat.

5. Prospect tu gitau dulu suami dia seorang electronic engineer di sebuah company selama 14 tahun. Suami dia taknak ambil personal takaful sebab company dia cover unlimited medical bill.

6. Pada tahun 2008, doctor diagnosed suami dia ada leukemia. Masa tu company cover semua medical bill.

7. Bila dah start sakit, badan belum dapat sesuaikan dengan keadaan kesihatan waktu tu. So boleh kata hampir tiap2 hari suami dia cuti. Medical bill tiap2 bulan company tanggung.

8. Pada November 2009, suami dia dapat surat diberhentikan kerja sebab tak cukup tempoh bekerja dalam setahun dan company terpaksa tanggung medical bill tinggi.

9. Prospect tu kata, company ada bagi pampasan gratitude RM20,000 kat suami dia, tapi dah habis untuk buat leukemia treatment.

10.Prospect tu gitau, sebulan sekali kena buat blood treatment (rawatan darah) RM2,500 dan sebulan 2 kali kena buat therapy RM600/session. Total treatment cost sebulan ialah RM3,700. Setahun RM44,400.

11.Prospect tu tambah lagi, dia kata sekarang ni dia mampu untuk buat blood treatment je untuk suami dia sebab kalau buat therapy sekali terlampau mahal. Suami dah tak kerja, so prospect tu yang tanggung belanja family 100%. Anak 4 orang, semua masih bersekolah.

12.Sepanjang phone call tu, prospect menangis dan merayu supaya saya tolong beliau. Saya kata saya kena contact syarikat Takaful dulu untuk kepastian.

13.Saya call leader saya dan consult tentang kes saya ni.

14.Dia kata, dia ada experience tentang kes cancer. Ada prospect dia kena cancer stage 1, dah sembuh, verified by doctor's report, tapi still syarikat Takaful reject application prospect tu.

15. Syarikat Takaful suruh client tu tunggu 2 tahun dulu baru re-apply medical card. Medical report je dah RM400 kena bayar, last2 kena reject juga.

16.Kalau orang yang pernah kena cancer stage 1, dah sembuh dan disahkan doctor pun kena reject dan kena tunggu 2 tahun, orang yang cancer stage 3 pula macam mana?

17.Ada satu je jawapannya: Confirm kena REJECT on the spot. As simple as that. No backdoor exploitation.

18.Saya pun call prospect tadi dan gitau perkara sebenar. Saya minta dia bersabar. Tapi dari suara dia, seolah-olah dia dah putus harapan dgn masa depan family dia.

19.Moral of the story - walaupun you mampu untuk bayar RM4,000 setahun untuk Takaful, tapi kalau you dah sakit, either Takaful you approve tapi bersyarat tak cover penyakit sedia ada atau kena REJECT terus.

20.You taknak ambil personal Takaful/medical card sebab company dah provide unlimited coverage? It's up to you.

21.Electronic engineer yang dah kerja 14 tahun dan dah senior di company tersebut pun boleh diberhentikan sebab tak productive dan merugikan company.

22.You rasa diri you macam mana? Renung-renungkan la...